Zdrav človek ima sto želja, bolan pa le eno ima.
Slovenski pregovor
Telo je najdragocenješi inštrument, ki ga boste kadarkoli imeli.
Prosto prevedeno po Everybody’s free to wear sunscreen – Baz Luhrmann
Ne glede na to, ali glasbo ustvarjamo kot profesionalci, študenti ali ljubitelji, si prizadevamo ustvariti lepe in pomena polne izkušnje zase in za naše poslušalce.
Včasih pa v ihti priprav, med vsakodnevno vajo, v povezovanju točk in beleženju kljukic pozabimo na svoje telo, ki nam v realnem času daje povratno informacijo o našem trenutnem početju.
Če preslišimo signale nelagodja ali bolečin v telesu, to zagotovo zavre sposobnost telesne samoregeneracije in s tem omeji ali ohromi sposobnost upodabljanja naše umetnosti.
Res je, tudi telo shranjuje izkušnje in beleži svoj izzid.
V tej objavi se osredotočamo na pogost vzrok poškodb med instrumentalisti in pevci, to je prekomerna fizična napetost.
Preveč napetosti je škodljivo, saj lahko med drugim izzove ponavljajoče se poškodbe in omeji tehnično zmogljivost.
Šele ko zmanjšamo psiho-fizično obremenitev telesa, se lahko sproščeno pripravimo za ustvarjanje glasbe.
Naslednjih 5 navad spodbuja lahkoten in neobremenjen pristop za glasbenike in ostale upodabljajoče umetnike.
5 načinov zmanjševanja napetosti za glasbenike in ustvarjalce
1. Upoštevajte gravitacijo
Uravnotežena drža, krepitev ramenskega obroča, zrcalna mišična aktivacija kot protiutež dolgotrajni prislini drži.
Vsakršno fizično udejstvovanje brez obzira na gravitacijo je igra, ki je ne moremo dobiti. Ker je igranje večine inštrumentov brez prisilne drže (ponavljanje enoznačnih gibov) praktično nemogoče, si lahko pomagamo s tem, da čuječno ozavestimo momente neuravnoteženosti in postopoma balansiramo naše telo nazaj v ravnovesje.
Tukaj nam lahko pride prav pravilo protiuteži, kjer za uravnoteženo aktivnost aktiviramo komplementarne mišične sklope na nasprotni strani. Gib v levo kliče po protiuteži giba na desno.
Primer – za igranje violine prisilna drža zahteva nagnjenost v levo, tukaj bi bilo potrebno iskati vadbene aktivnosti, kjer se aktivirajo zrcalni mišični sklopi na desni strani ramenskega obroča.
Več napotkov in kratkih in učinkovitih vaj sledi v prihodnjem prispevku.
2. Namestite se udobno
Poskrbite za dobro prileganje vašega instrumenta.
Uskladite instrument s svojo velikostjo in ga postavite tako, da bo položaj najugodnejši. Upoštevajte gravitacijo in med igranjem vzpodbujajte mikro/makro gibanje, ki pomaga sproščati telo. Izkoristite tudi ergonomske pripomočke ali modifikacije instrumentov za prilagoditev posebnim potrebam. Tukaj je za violiniste lahko ključna pravilna višina mostička in podbradnika.
Pazite na nagnjenost glave. Nepravilna nagnjenost velike teže glave bo za sabo povlekla celotno držo zgornjega trupa. Pri violončelistih lahko rahlo podložimo zadnje noge stola, da dosežemo ravno mininalno nagnjenost naprej, kar balansira vpetost violončela od spredaj in preprečuje prepogosto prisilno držo naprej.
3. Ogrejte se
Ogrejte svoje telo, glavne mišične sklope in zapestja.
Kot se profesionalni športniki pred treningom ogrejejo, bi se mogli tudi glasbeniki, saj je tehničen del igranja inštrumenta tudi atletske narave.
Nepravilno poravnana zapestja lahko obremenijo občutljive kite, medtem ko sproščeno izravnani sklepi omogočajo tekoče gibanje in manj trenja med tetivami.
Če nimate časa, bo enostavno raztezanje veliko boljše kot nič.
3. Prilagodite težavnost programa
Težavnost programa naj bo stimulativna in ne nedosegljiva.
Za koncertno izvedbo izberite program primerne tehnične in tudi muzikalne težavnosti, saj bo le to omogočalo zdrav in organski napredek brez nepotrebnih psiho-fizičnih napetosti. Ko naletite na tehnično zahtevno pasažo, je na mesto surove sile (z glavo čez zid), primernejša rešitev iskanje pomoči pri zato usposobljenih profesionalcih in učiteljih.
4. Zavedajte se dihanja
Dihajte čuječno in po potrebi s posebnimi dihalnimi tehnikami.
Ne glede na to, ali ste pevec ali instrumentalist, poskušajte ozavestiti in z gibanjem uskladiti svoje dihanje. Pravilno dihanje pomaga uskladiti mišični tonus z namenom željenega giba, kar nam lahko znatno pomaga pri igranju, medtem ko okorno dihanje prispeva k napetosti in zavira muzikalne in ostale izrazne prvine.
5. Poiščite strokovni nasvet zase
Poiščite nasvet pri fizioterapevtih ali ostalih gibalnih strokovnjakih, samo ti lahko imajo uvid v vašo specifiko.
Na žalost ne obstaja en čaroben namig, ki bi rešil vse tegobe, zato lahko le oseben pristop strokovnjaka reši specifično težavo. Največkrat je to tudi najhitrejši, naučinkovitejši in tudi najcenejši način reševanja težav.
Poleg nasvetov specializiranih fizioterapevtov in drugih gibalnih strokovnjakov, sta za glasbenike in ustvarjalce še posebej učinkoviti Alexanderova tehnika in Metoda Feldenkrais.
Imate vprašanje?
Več napotkov in kratkih in učinkovitih vaj sledi v prihodnjem prispevku.
Ko zmanjšamo napetost in gojimo fizično lahkotnost, smo svobodnejši v ustvarjanju naše umetnosti.
Marko Kragelnik je akademski violončelist in profesor violončela na Konservatoriju za glasbo v Ljubljani ter Glasbeni šoli Rakovnik.